馃槒 7 Krok贸w Do Napisania Og艂oszenia O Prac臋, Kt贸re Zainteresuje Specjalist贸w IT (+ PRZYK艁ADY OG艁OSZE艃)

Oferty pracy dla specjalist贸w IT

Otwierasz stron臋 z ofertami pracy i nagle masz wra偶enie, 偶e wszystkie oferty s膮 do siebie szalenie podobne? Niestety, ale gdyby im dok艂adnie si臋 przyjrze膰 w艂a艣nie tak jest.

Wynika to cz臋sto z tego, 偶e mamy tendencj臋 do patrzenia na to, co akurat robi konkurencja i modyfikowania tego pod nasz膮 identyfikacj臋 wizualn膮 firmy. Wydaje nam si臋, 偶e to wystarczy, ale tak nie jest…

Wyj膮tkiem mog膮 by膰 job boardy dedykowane specjalistom IT. Forma graficzna oraz spos贸b prezentowania oferty jest jednolity dla ofert, natomiast i tam jest szansa, 偶eby si臋 wyr贸偶ni膰. Jak to zrobi膰? O tym ni偶ej.

Og艂oszenia o prac臋 鈥 7 Krok贸w Do Napisania Interesuj膮cego Og艂oszenia

Odpowiednio stworzone og艂oszenie mo偶e przyci膮gn膮膰 wi臋ksz膮 liczb臋 kandydat贸w, profile os贸b mog膮 by膰 lepiej dopasowane, a co za tym idzie rekrutacja mo偶e sprawniej przebiega膰.

Przygotowa艂em dla Ciebie 7 krok贸w jak takie og艂oszenie napisa膰 i sprawi膰, 偶eby specjali艣ci IT byli nim zainteresowani. Mi艂ego czytania 馃槈

KROK 1 – Dowiedz Si臋 Do Kogo Piszesz Swoje Og艂oszenie

Sk膮d masz wiedzie膰 co pisa膰, je艣li nie wiesz do kogo dok艂adnie piszesz? I tutaj wiele firm 艂apie si臋 na tym, 偶e tworz膮 tre艣ci, a na pocz膮tku nie zastanowili si臋 dok艂adnie do kogo s膮 tworzone.

Na pocz膮tku nale偶y dowiedzie膰 si臋 kim jest kandydat, kt贸rego szukamy. Naj艂atwiej mo偶emy to zrobi膰 okre艣laj膮c profil stanowiska, profil kandydata oraz tworzymy person臋.

  • Profil stanowiska – wypisujemy tutaj rzeczy, kt贸re dotycz膮 samej pracy na tym stanowisku. Informacje tj. miejsce pracy, czas pracy, zesp贸艂, warunki pracy itp.
  • Profil kandydata – w tym miejscu dodajemy cechy i umiej臋tno艣ci kandydata, kt贸re umo偶liwi膮 mu wykonywanie pracy np. znajomo艣膰 j. angielskiego, konkretnej technologii lub cechy osobowo艣ci tj. samodzielno艣膰 czy umiej臋tno艣膰 pracy zespo艂owej.
  • Persona – wyst臋puje ona cz臋sto r贸wnie偶 w sprzeda偶y czy te偶 marketingu. Celem jej jest zobrazowanie i nadanie „ludzkich” cech osobie, kt贸rej w przypadku rekrutacji b臋dziemy szuka膰. Podajemy takie informacje jak: p艂e膰, wiek, hobby, rodzina, co jest dla niej wa偶ne oraz gdzie tak膮 osob臋 mo偶emy znale藕膰.

KROK 2 – U偶ywaj J臋zyka Twojego „Idealnego Kandydata”

Inaczej piszemy do os贸b m艂odszych, inaczej do specjalisty, a jeszcze inaczej do managera. Dostosowanie j臋zyka komunikacji jest bardzo wa偶ne.

Pisz膮c do os贸b rozpoczynaj膮cych swoj膮 karier臋 mo偶emy pisa膰 w spos贸b mniej formalny, bardziej obrazowy i pokazuj膮cy, 偶e rozumiemy ich 艣wiat. Mo偶emy korzysta膰 z emotikon, skr贸t贸w czy te偶 miejscami slangu, kt贸rym oni pos艂uguj膮 si臋 na co dzie艅.

Warto pami臋ta膰, 偶eby nie p贸j艣膰 w tym za daleko, poniewa偶 mo偶e okaza膰 si臋 to nieautentyczne. Wiecie jak to jest, gdy chcemy by膰 bardziej trendy i cool 馃槈 (tak si臋 jeszcze m贸wi?).

Znalezienie balansu mi臋dzy tym, co formalne, a tym, co ludzkie czasami jest trudne, ale najlepsze og艂oszenia trafiaj膮 dok艂adnie w konkretn膮 osob臋 i to, 偶e inna mo偶e ich w og贸le nie rozumie膰 to cz臋sto atut, bo nie mamy przypadkowych os贸b w procesie.

Zwr贸膰 uwag臋 na nag艂贸wek, kt贸ry wykorzysta艂a firma Benefits Systems

KROK 3 – Nie U偶ywaj Oklepanych Sformu艂owa艅

Dynamiczna firma, m艂ody zesp贸艂 czy atrakcyjne benefity to ulubione teksty, kt贸re wytykaj膮 kandydaci jako nic nieznacz膮ce frazesy.

Lepiej pisa膰 o konkretach, poniewa偶 tak og贸lne informacje sprawiaj膮, 偶e dok艂adnie nie wiemy co si臋 za tym kryje. Dla jednej osoby dynamiczna firma to firma zatrudniaj膮ca 10 os贸b rocznie i z przychodami 3 mln rocznie, drugi powie, 偶e to powolny wzrost.

Nie dawaj pola do domys艂贸w, m贸w jak jest, a kandydat na pewno to doceni. Nie koloryzuj, takie niedom贸wienia szybko wyjd膮 na jaw, a kandydaci maj膮 d艂ug膮 pami臋膰 馃槈

KROK 4 – Nie Zapomnij O Odpowiedniej Formie Graficznej

Spotka艂e艣 si臋 z og艂oszeniem, w kt贸rym by艂a „艣ciana” tekstu, bez konkretnych wypunktowa艅, element贸w graficznych czy ikonografi? Jak Ci si臋 to czyta艂o?

Tre艣膰 og艂oszenia powinna mie膰 okre艣lon膮 struktur臋, je艣li decydujesz si臋 na stworzenie sp贸jnej ca艂o艣ci. Dobrym przyk艂adem takich struktur s膮 strony internetowe.

Zauwa偶ysz na nich g贸rn膮 belk臋 tzw. header, poni偶ej jest zdj臋cie, cz臋sto z jakim艣 tekstem, reszta to tre艣膰 gdzie wykorzystywane s膮 r贸偶ne formy graficzne od ikonografii, przez zdj臋cia, video czy grafiki.

Dobre og艂oszenie to takie, w kt贸rym 艂atwo mo偶emy skupi膰 uwag臋 na najwa偶niejszych kwestiach i szybko je przejrze膰 oraz zdecydowa膰 czy chcemy wzi膮膰 udzia艂 w rekrutacji.

Dopasowana grafika wykorzystywana w og艂oszeniach Accenture Technology

KROK 5 – Dodaj Wa偶ne Informacje, Nawet Te Nieoczywiste

Informacja o biurkach z mo偶liwo艣ci膮 regulowanego blatu, nadgodzinach, konkretna informacja ile czasu potrzeba, 偶eby dosta膰 si臋 do biura czy ilo艣膰 monitor贸w lub sprz臋t, na kt贸rym si臋 pracuje to kilka z nieoczywistych, ale jak wida膰 z perspektywy kandydata wa偶nych aspekt贸w, kt贸re chcia艂by 偶eby by艂y umieszczone w og艂oszeniu.

Czym kandydat ma wi臋ksze do艣wiadczenie, tym dok艂adniej wie, na jakim miejscu pracy mu zale偶y i czego szuka. W wielu przypadkach mia艂 do艣wiadczenie z r贸偶nymi firmami i teraz na pocz膮tku woli si臋 upewni膰, 偶e jest to, czego potrzebuje.

Postaraj si臋 w swojej ofercie pracy doda膰 niezb臋dne informacje, kt贸re mog膮 kandydatowi podj膮膰 decyzj臋, 偶e chce rozpocz膮膰 prac臋 w Twojej firmie. Je艣li kandydaci cz臋sto pytaj膮 Ci臋 o to, jak wygl膮da proporcja utrzymania do tworzenia nowych rozwi膮za艅, powinno to znale藕膰 si臋 w Twojej ofercie.

O wide艂kach finansowych, chyba nie musz臋 wspomina膰? 馃槈

KROK 6 – Wykorzystaj Format Video

Video jest o tyle ci臋偶kim formatem, 偶e z ciekawego filmu promocyjnego mo偶e wyj艣膰 korpo video, kt贸re po prostu jest nie do ogl膮dania przez kandydata.

Ile razy widzia艂e艣 w takich video jak w biurze po prostu panuje cudowna atmosfera, wszyscy si臋 u艣miechaj膮, ka偶dy lubi ka偶dego, a projekty, kt贸re s膮 realizowane to tylko nowe technologie.

Video w rekrutacji musi by膰 autentyczne i lepiej zrobi膰 filmy faktycznie pokazuj膮ce miejsce pracy ni偶 przekoloryzowany film promocyjny bez warto艣ci. Nagranie takiego video nie musi by膰 trudne ani kosztowne. Czasami mo偶e wystarczy膰 telefon i ciekawy pomys艂.

Format video wykorzystany w og艂oszeniu ING Bank 艢l膮ski

KROK 7 – Stw贸rz Odpowiednie Call To Action

Nawet najciekawsze og艂oszenie mo偶e nie mie膰 impetu, je艣li nie b臋dzie okraszone dobrze dobranym Call To Action.

Powinni艣my zwr贸ci膰 uwag臋, w jaki spos贸b zach臋camy do aplikowania, je艣li og艂oszenie publikujemy w zak艂adce kariera na firmowej stronie r贸wnie wa偶ne jest gdzie znajduje si臋 przycisk aplikowania.

Tre艣膰 ostatnich akapit贸w powinna sprawia膰, 偶e czytaj膮cy poczuje dreszcz ekscytacji, 偶e m贸g艂by rozpocz膮膰 prac臋 w tej firmie i podejmie to wyzwanie.

Dobre og艂oszenie bez dobrego komunikatu dzia艂ania jest jak suflet czekoladowy bez p艂ynnego 艣rodka.

Zdj臋cie pracownika oraz du偶e CTA wykorzystane przez KMD

Podsumowanie

Je艣li decydujesz si臋 na publikacj臋 og艂osze艅, zachowaj sp贸jno艣膰 i spraw, 偶eby osoba je czytaj膮ca czu艂a ekscytacj臋, 偶e mo偶e rozpocz膮膰 prac臋 w tej firmie.

Dobrze sprawdzaj膮 si臋 og艂oszenia, kt贸re maj膮 w sobie historie. Sprawiaj膮 one, 偶e podobnie jak czytaj膮c dobr膮 ksi膮偶k臋 interesuje nas to, co b臋dzie dalej.

Stworzenie og艂oszenia, kt贸re trafi dok艂adnie do os贸b, kt贸rych szukasz mo偶e by膰 bardzo trudne dlatego warto testowa膰 r贸偶ne formy i wybiera膰 te, kt贸re przynosz膮 najlepsze efekty.

PS. Czy s膮 jakie艣 og艂oszenia, kt贸re zrobi艂 na Tobie wra偶enie? Podziel si臋 w komentarzu!

Autor: Grzegorz Deszczka

IT Rekruter w WELOVEPEOPLE.PL 馃摻 Pomagam rekruterom zrozumie膰 specjalist贸w IT 馃帗 Szukasz wiedzy oraz szkole艅 z rekrutacji? Wejd藕 na 馃憠 SZKOLAREKRUTERA.PL 馃憗鈥嶐煑 Vloger #REKRUTERZBRODA