馃き 5 B艂臋d贸w, Kt贸re Pope艂ni艂em W Pierwszym Roku Jako Rekruter IT (+ SPOSOBY JAK ICH UNIKN膭膯!)

5 B艂臋d贸w Rekrutera IT

To by艂 super moment! Rozpocz膮艂em swoj膮 przygod臋 z rekrutacjami i uda艂o mi si臋 zrealizowa膰 sprzeda偶 oraz pozyska膰 pierwszy proces rekrutacyjny.

I z tego super momentu nie zosta艂o nic! Przyszed艂 czas na realizacj臋 umowy i dostarczenie kandydat贸w. Chodzi艂em jak dziecko we mgle i ci膮gle pyta艂em 偶on臋 o porady dotycz膮ce rekrutacji, a i tak nie potrafi艂em przedstawi膰 odpowiednich kandydatur. 艢wietny ze mnie rekruter it, my艣la艂em.

By艂em bliski zw膮tpienia ale postanowi艂em, 偶e si臋 nie poddam. A, 偶e lubi臋 wszystko sprawdza膰 na sobie to pope艂ni艂em chyba wi臋kszo艣膰 b艂臋d贸w. Przy艣wieca艂y mi s艂owa.

„Nigdy nie przegrywam. Albo wygrywamalbo si臋 ucz臋„.

Christine Majerus

No i op艂aca艂o si臋, bo nauczy艂em si臋 sporo! 馃檪

Lista 5 B艂臋d贸w, Kt贸re Pope艂ni艂em W Pierwszym Roku Bycia Rekruterem IT

Dzisiaj tworz臋 dla Ciebie t臋 list臋, bo nie chc臋, 偶eby艣 si臋 czu艂 jak ja si臋 czu艂em wtedy. Mo偶na tych b艂臋d贸w unikn膮膰 (chyba 偶e te偶 tak jak ja wszystko sprawdzasz na sobie).

Przedstawi艂em Ci gotowe recepty 3 dzia艂a艅, kt贸re mo偶esz wdro偶y膰. Tylko pami臋taj, 偶e recepta nic nie jest warta, je艣li jest niezrealizowana 馃槈 Lecimy!

B艁膭D 1 – Wysy艂anie takich samych wiadomo艣ci do wszystkich kandydat贸w

Pierwsze co zrobi艂em jak rozpocz膮艂em prac臋 rekrutera, to przygotowa艂em szablony wiadomo艣ci do kandydat贸w. By艂em naiwny my艣l膮c, 偶e one b臋d膮 dzia艂a膰, a kandydaci b臋d膮 ch臋tnie odpowiada膰.

Jak si臋 okaza艂o, dzia艂a艂y bardzo s艂abo i kandydaci szybko domy艣lali si臋, 偶e to kopiuj-wklej. Nie wystarczy zmieni膰 imienia w wiadomo艣ci 偶eby by艂a ona spersonalizowana 馃檪

Oczywi艣cie niekt贸re wiadomo艣ci mog膮 by膰 szablonami np. informacja o etapach rekrutacji lub wiadomo艣膰 dotycz膮ca um贸wienia calla z dzia艂em HR ale nie pierwsza wiadomo艣膰 po akceptacji, lub zaproszenie do kontaktu.

Jak unikn膮膰?

  • Personalizuj praktycznie wszystkie wiadomo艣ci, kt贸re przesy艂asz do kandydata. Ilo艣ci odpowiedni wzro艣nie i trafiasz do nowych kandydat贸w, kt贸rzy wcze艣niej nie odpisywali.
  • Unikaj korzystania z szablon贸w. Kandydaci czuj膮, 偶e przesy艂asz do nich skopiowan膮 wiadomo艣膰. Je艣li pracuj膮 w tej samej firmie i porozmawiaj膮 ze sob膮, jeste艣 spalony.
  • Nie pisz do wi臋kszej ilo艣ci os贸b ni偶 do tylu ilu jeste艣 w stanie odpowiedzie膰. Podczas sourcingu b臋dziesz pr贸bowa膰 skontaktowa膰 du偶膮 ilo艣膰 os贸b, ale postaw na jako艣, nie ilo艣膰. Ka偶dy powinien otrzyma膰 odpowied藕!
Doktor House, te偶 pope艂nia艂 b艂臋dy!
Doktor House, te偶 pope艂nia艂 b艂臋dy! Oops…

B艁膭D 2 – Brak specjalizacji i okre艣lenia, obszaru w kt贸rym rekrutuj臋

Rzuci艂em si臋 na g艂臋bok膮 wod臋 i postanowi艂em, 偶e rozpoczn臋 swoj膮 przygod臋 jako rekruter IT. Teraz wiem, 偶e to by艂 szalony pomys艂, szczeg贸lnie 偶e realizowa艂em rekrutacje na r贸偶ne stanowiska, od Anroid Developer贸w, specjalist贸w SAP, JavaScript Developer贸w itd.

Efekty by艂y bardzo s艂abe i nie realizowa艂em wyznaczonych cel贸w. Do czasu a偶 zmieni艂em swoje podej艣cie do rekrutacji i zacz膮艂em si臋 specjalizowa膰 w rekrutacjach .NET Developer贸w w Warszawie.

Obecnie mog臋 rozszerza膰 swoje dzia艂ania o kolejne obszary, natomiast na wcze艣niejszym etapie warto znale藕膰 tematyk臋, w kt贸rej chcemy si臋 specjalizowa膰.

Jak unikn膮膰?

  • Wybierz tematyk臋, w kt贸rej chcesz si臋 specjalizowa膰. Specjali艣ci IT ceni膮 osoby dobrze przygotowane i wiedz膮ce kogo szukaj膮. Je艣li b臋dziesz realizowa膰 wiele stanowisk mo偶esz mie膰 problem, 偶eby w ka偶dym obszarze pozna膰 niezb臋dne zagadnienia.
  • Zdob膮d藕 ponad przeci臋tn膮 wiedz臋 z danego obszaru. Je艣li rekrutujesz tylko frontend developer贸w, poznaj wi臋kszo艣膰 framework贸w, dowiedz si臋 czym si臋 od siebie r贸偶ni膮, interesuj si臋 trendami i ci膮gle poszerzaj swoj膮 wiedz臋.
  • Jasno komunikuj czym si臋 zajmujesz i w czym si臋 specjalizujesz. Porozmawiaj ze swoim szefem, 偶eby da艂 Ci mo偶liwo艣膰 rekrutowa膰 w danej specjalizacji i poka偶 mu efekty Twojej pracy.

B艁膭D 3 – Unikanie telefon贸w do kandydat贸w w obawie, 偶e powiem co艣 g艂upiego

Pierwsze telefony by艂y dla mnie bardzo stresuj膮ce. Co powie kandydat, je艣li nie b臋d臋 umia艂 odpowiedzie膰 na jego pytanie. Jak zareaguje, jak w czym艣 si臋 pomyl臋? Czy nie spal臋 kontaktu, na kt贸ry tak ci臋偶ko pracowa艂em?

Jak si臋 okaza艂o, kandydaci to te偶 ludzie 馃槈 i nie czepiaj膮 si臋, je艣li zrobisz jaki艣 b艂膮d lub nie b臋dziesz czego wiedzia艂. Nie lubi膮 natomiast os贸b nie przygotowanych do rozmowy i zupe艂nie ich rozumiem.

Brak przygotowania to brak szacunku, a tego nikt nie lubi.

Jak unikn膮膰?

  • Przygotuj si臋 do rozmowy! Nie ma nic gorszego ni偶 nieprzygotowany rekruter IT. Nie m贸wi臋 tutaj o pytaniach technicznych, na kt贸re mo偶esz czasami nie zna膰 odpowiedzi, ale o wiedzy dotycz膮cej projektu, firmy czy zespo艂u.
  • Ustal czas, kt贸ry po艣wi臋casz na telefonowanie do kandydat贸w. Przetestuj kilka godzin, w kt贸rych kandydaci najch臋tniej s膮 sk艂onni rozmawia膰 i w tym czasie ustalaj rozmowy z nimi, nawet je艣li b臋dzie wymaga膰 to przesuni臋cia Twojej pory lunchowej, wyj艣cia czy rozpocz臋cia pracy.
  • Notuj najcz臋艣ciej zadawane pytania przez kandydat贸w i przygotuj na nie odpowiedzi. Ka偶da rozmowa to lekcja i czym wi臋cej telefon贸w wykonasz tym wi臋cej pyta艅 zanotujesz i przygotujesz si臋 lepiej do rozmowy.
Przecie偶 ka偶demu mog膮 si臋 one zdarzy膰, najwa偶niejsze to wyci膮gn膮膰 z nich lekcj臋!

B艁膭D 4 – Przesy艂anie pe艂nej oferty w pierwszej wiadomo艣ci

Kolejnym cudownym pomys艂em by艂o przesy艂anie 艣ciany tekstu z pe艂n膮 informacj膮 o projekcie, procesie, firmie itd. w pierwszej wiadomo艣ci zaraz po przyj臋ciu zaproszenia na Linkedin. Ma艂o kto to czyta艂, a co za tym idzie ma艂o kto na to odpisywa艂.

Moim g艂贸wnym celem jest um贸wienie calla z kandydatem, po przes艂aniu mu wcze艣niej kr贸tkiej zajawki dotycz膮cej projektu. Wa偶ne, 偶eby zawrze膰 tam informacje, kt贸re s膮 dla niego istotne, czyli: wide艂ki finansowe, technologie oraz lokalizacj臋.

Najlepiej, je艣li taka kr贸tka wiadomo艣膰 mie艣ci si臋 w jednym okienku czatu, 偶eby kandydat nie musia艂 jej scrollowa膰. Zdecydowanie to poprawia ilo艣膰 odpowiedzi.

Jak unikn膮膰?

  • Zamiast ca艂ej oferty, prze艣lij najwa偶niejsze warunki brzegowe, 偶eby wiedzie膰, czy w og贸le kandydat mo偶e by膰 zainteresowany. Nie chodzi o to, 偶eby marketingowo koloryzowa膰 ofert臋, ale 偶eby zaciekawi膰 kandydata. Rekrutacja to te偶 sprzeda偶.
  • Zadbaj o rodzaj przesy艂anej oferty oraz form臋 graficzn膮. Najlepiej sprawdza si臋 link do oferty lub pdf. W ofercie u偶yj diagram贸w, ikon oraz uporz膮dkuj tre艣膰, 偶eby kandydat m贸g艂 si臋 zapozna膰 z ni膮 jak najszybciej.
  • Twoim celem jest rozmowa z kandydatem, a nie przes艂anie mu wszystkich informacji o projekcie, to podczas niej mo偶esz pozna膰 go lepiej oraz zrozumie膰 jakiej pracy szuka. S膮 t膮 bardzo wa偶ne informacje, kt贸re mog膮 Ci si臋 przyda膰 nie tylko w tej, ale innej rekrutacji.

B艁膭D 5 – Wykorzystanie tylko Linkedina do poszukiwania kandydat贸w

W pewnym momencie sourcowania, stwierdzasz, 偶e widzia艂e艣 ju偶 prawie wszystkie profile. Je艣li korzystasz jeszcze z filtrowania w wersji premium gdzie pokazuje Ci nowych kandydat贸w na Li to szybko kontaktujesz si臋 z osobami do艂膮czaj膮cymi do portalu.

No ale co w momencie jak szukasz na jedno stanowisko przez rok? Wakat贸w jest wiele, a kandydat贸w ch臋tnych na zmiany ju偶 nie. Wracasz ponownie do tych, z kt贸rymi kontaktowa艂e艣 si臋 wcze艣niej i to pod warunkiem, 偶e doda艂e艣 ich do CRMu i ustawi艂e艣 przypomnienie, 偶eby to zrobi膰.

Przez d艂u偶sz膮 chwil臋 drepta艂em w miejscu, do momentu, a偶 zrozumia艂em, 偶e przecie偶 s膮 inne 藕r贸d艂a. To one sprawi艂y, 偶e Linkedin, traktuj臋 tylko jako jeden z element贸w poszukiwa艅.

Najwi臋kszym mankamentem Li, jest to, 偶e s膮 tam wszyscy… rekruterzy, ale nie kandydaci. Znam przypadki gdzie kandydat otrzymywa艂 nawet 15-20 ofert jednego miesi膮c. Sorry, ja wychodz臋, szuka膰 gdzie indziej 馃槈

Jak unikn膮膰?

  • Rozpoczynanie ka偶dego nowego procesu zaczynaj od przygotowania persony kandydata. Ju偶 na tej podstawie b臋dzie trafniej potrafi艂 wytypowa膰 miejsca, gdzie Tw贸j idealny kandydat si臋 znajduje.
  • Wytupuj miejsca, w kt贸rych Tw贸j kandydat jest obecny. Nie wszyscy s膮 na Linkedin i skupianie si臋 tylko na nim w d艂u偶szej perspektywie to b艂膮d. Twoim celem powinno by膰 doj艣cie do 80% kandydat贸w, kt贸rzy obecni s膮 gdzie indziej.
  • Testuj r贸偶ne mo偶liwo艣ci sourcingu. Mo偶esz w ka偶dym nowym tygodniu wybra膰 jedno miejsce i spr贸bowa膰 poszuka膰 tam kandydat贸w. Potraktuj to jako Twoje zadanie sourcingowe, kt贸re, nawet je艣li nie teraz to w przysz艂o艣ci zaprocentuje.
Nie poddawaj si臋! W ko艅cu przyjdzie czas na 艣wi臋towanie sukcesu.

Podsumowanie

Nie b贸j si臋 pope艂nia膰 b艂臋d贸w! Niby taki oklepany frazes, ale przecie偶 to b艂臋dy, z kt贸rych wyci膮gamy wnioski s膮 najlepsz膮 form膮 nauki.

Je艣li widzisz, 偶e co艣 posz艂o nie tak jak chcia艂e艣, 偶e efekty nie s膮 takie, jakie zak艂ada艂e艣 to rozpisz sobie dok艂adniej swoje dzia艂ania. Popro艣 o feedback innnych os贸b. Zapytaj co mo偶esz zrobi膰 lepiej, a czego nie robi膰 wcale.

Z perspektywy czasu, dzi臋kuj臋, 偶e mog艂em te b艂臋dy pope艂ni膰! Przesta艂em si臋 za nie wstydzi膰 i traktuj臋 je jako codzienno艣膰, bo tylko ten si臋 nie myli co nic nie robi, a ja nie lubi臋 nic nie robi膰 馃槈

PS. Lista b艂臋d贸w b臋dzie stale si臋 rozrasta膰 i stworz臋 kolejne artyku艂y, kt贸re b臋d膮 ten temat porusza膰. Daj zna膰 w komentarzu, jakie b艂臋dy zdarzy艂y si臋 Tobie. Trzymaj si臋!

Autor: Grzegorz Deszczka

IT Rekruter w WELOVEPEOPLE.PL 馃摻 Pomagam rekruterom zrozumie膰 specjalist贸w IT 馃帗 Szukasz wiedzy oraz szkole艅 z rekrutacji? Wejd藕 na 馃憠 SZKOLAREKRUTERA.PL 馃憗鈥嶐煑 Vloger #REKRUTERZBRODA