🎭 Jak w 5 Krokach Stworzyć Culture Deck, Który Pomoże Ci Budować Firmę z Wartościami (+5 Inspirujących Przykładów)

Dlaczego niektóre firmy nie mają problemu z zatrudnieniem ludzi, a inne borykają się ze znalezieniem odpowiednich osób, nawet gdy oferują atrakcyjne finanse?

Dlaczego jedne firmy potrafią zatrzymać u siebie pracowników, dłużej niż inne, a pracownicy ciągle czują, że są znaczącą częścią zespołu, a nie tylko trybikiem w machinie?

Dlaczego część firm, potrafi jasno komunikować się z klientami i zarażać ich swoją wizją i przekonywać ich do swoich wartości efektywniej niż inne?

Zastanawiając się nad tym, można dojść do wniosku, że to właśnie kultura organizacji jest tym, co przyciąga nowe talenty do firmy, utrzymuje stałych pracowników oraz pozwala budować sieć zaufanych klientów.

Unikatowe podejście oraz jasny cel i wartości, które stoją za przedsiębiorstwem potrafią rozbudzić w kandydatach, pracownikach, ale też klientach wyobraźnie i dać im poczucie, że robią coś naprawdę ważnego i uczestniczą w czymś co ma sens.

Culture Deck jest właśnie dokumentem, w którym opisane są wartości firmy, jej wizja oraz zasady, które panują w przedsiębiorstwie. Dla pracowników jest to drogowskaz co dla firmy się liczy i w jaki sposób pracownik, może w tej kulturze się odnaleźć. Dla kandydatów i klientów to punkt odniesienia czy mamy podobne spojrzenie na świat.

Culture Deck jako drogowskaz dla firm, które chcą zajść daleko!

W tym artykule przedstawię Ci 5 kroków jak stworzyć Culture Deck dla Twojej firmy oraz poznasz przykłady najciekawszych dokumentów m.in. takich firm jak Netflix czy Spotify.


KROK 1 – Określ co jest Twoją misją i gdzie zmierzasz

Czy gdybym powiedział Ci, że będziesz pracować przy tworzeniu elektrycznego samochodu to czułbyś ekscytację? No może trochę, ale w sumie coraz więcej firm zaczyna to robić i brak szerszego kontekstu może sprawić, że nawet tak nowoczesny projekt nie staje się dla Ciebie wyjątkowy.

Gdybym powiedział Ci, że będziesz pracować nad przyspieszeniem nadejścia zrównoważonego transportu poprzez jak najszybsze wprowadzenie na rynek atrakcyjnych samochodów elektrycznych na masowy rynek, a wszystko to przy boku wizjonera Elona Muska.

To czy po takim opisie źrenice nie rozszerzyłyby Ci się bardziej? 😉 Misja jest tym, co mówi, dlaczego Twoje firma istnieje, po co to wszystko? Jasna misja firmy sprawia, że czujemy, że to, co robimy ma sens i inni też to czują!

Pytania, które warto zadać
  • Po co istnieje Twoje przedsiębiorstwo?
  • Do czego dążysz?
  • Jaką wartość możesz dać swoim klientom?
  • Jak rozpoczęła się Twoja firma?
  • W co wierzysz?
https://www.slideshare.net/reed2001/culture-1798664

PRZYKŁAD Wartości – nETFLIX

  • Zachęcamy pracowników do samodzielnego podejmowania decyzji
  • Udostępniamy informacje otwarcie, szeroko i celowo
  • Jesteśmy ze sobą wyjątkowo szczerzy
  • Zatrzymujemy tylko naszych wysoce skutecznych ludzi
  • Unikamy zasad

KROK 2 – Zaprezentuj swoje wartości, to one świadczą o Twojej firmie

Jeśli już znasz swoją misję i wiesz dokąd zmierzasz, to czas zastanowić się jakie wartości są Ci bliskie i określić, w co wierzysz.

Często dokonujemy wyborów, a dzięki wartościom możemy dokonywać tych, które są w zgodzie z naszym podejściem do życia i biznesu. To nasze wartości determinują nasze działania.

W firmie Zappos kluczową wartością jest dostarczenie efektu WOW za pośrednictwem usługi. Dział obsługi jest jednym z najważniejszych działów w firmie, dlaczego tak i co sprawia, że ten efekt jest osiągany?

Nie ma skryptów do naśladowania, nie oczekuje się sprzedaży produktu, nie ma limitu czasu rozmów ani nie określa liczby połączeń, które pracownik musi wykonać dziennie. Jedyny istotny wskaźnik? Jak szybko odbierane jest połączenie z klientem i jak szybko problem jest rozwiązywany. Dlatego każdy pracownik jest uprawniony do robienia wszystkiego, co należy zrobić, aby zadowolić klienta. 

Jeśli jedną z naszych wartości jest np. uczciwość, to nie będziemy w żaden sposób starać się naginać zasad, szukać dróg na skróty czy doprowadzać do sytuacji w której, pojawiają się niedomówienia. Wartości budują Twój kręgosłup zachowań pracowników i działań firmy.

Pytania, które warto zadać
  • Czym kieruje się Twoja firma, w stosunku do pracowników i klientów?
  • Jakie cechy cenisz w nowych pracownikach?
  • Co dla Ciebie znaczy dobrze działająca firma?
https://www.zapposinsights.com/culture-book/digital-version

PRZYKŁAD WARTOŚCI – zAPPOS

  • Dostarczamy efekt WOW poprzez usługę
  • Tworzymy zabawę i trochę dziwności
  • Jesteśmy odważni, kreatywni i otwarci
  • Dążymy do wzrostu i uczenia się
  • Budujemy otwarte i uczciwe relacje
  • Budujemy pozytywny zespół i ducha rodziny
  • Bądź zdeterminowany i pokorny

KROK 3 – Badź transparentny i komunikuj się ze swoimi pracownikami

Pracownicy są tym, co tworzy każdy biznes i komunikacja z nimi oraz określenie zasad pracy jednostki, jak i pracy zespołowej, oraz lidera ma wpływ na to, jak zadania są wykonywane.

W swoim dokumencie staraj się przedstawić jakie zachowania są istotne i nagradzane oraz określ, które są nieakceptowalne. Struktury zespołów oraz funkcje liderów mają również duży wpływ na to, jak pracownicy działają. Poniżej krótki opis jak wygląda to w Spotify.

Zespoły – tak zwane drużyny – zazwyczaj mają mniej niż 8 osób. Ponoszą całkowitą odpowiedzialność za obsługiwany system, od projektu po konserwację i obsługę. Każda drużyna ma długoterminową misję. Drużyny decydują, co zbudować, jak zbudować i jak współpracować. Jest to w granicach związanych z misją, strategią i celami krótkoterminowymi.

Autonomia ma na celu szybsze podejmowanie decyzji, ponieważ są one podejmowane lokalnie, a nie poprzez zdarzenia zarządzania lub dostosowania. Pomaga również zminimalizować zależności i przekazywanie. Wiedza, na czym należy się skupić, wynika ze strategii produktu i priorytetów firmy. Drużyny powinny być luźno połączone, ale ściśle dopasowane. Liderzy koncentrują się na tym, jakie problemy rozwiązać, zespoły wymyślają, w jaki sposób.

Willem-Jan Ageling
Pytania, które warto zadać
  • Co oznacza dla Was sukces?
  • Jak jest rola liderów?
  • Określ co rozumiesz przez wzorową pracę zespołową?
  • Jakie zachowania pracowników są nagradzane np. awanse?
  • Jakie zachowania są nieakceptowalne i co robić jak się pojawią?
https://www.slideshare.net/kevingoldsmith/building-a-strong-engineering-culture-my-talk-from-bbc-develop-2013

PRZYKŁAD WARTOŚCI – spotify

  • Rzeczy są skończone
  • Robimy je bardzo dobrze
  • Ludzie są szczęśliwi
  • Liderzy udzielają wskazówek i pokazują drogi wyjścia
  • Świętujemy sukcesy
  • Porażka służy nam jako sposób na naukę

KROK 4 – Nie kopiuj kultury innych firm

Łatwo jest zapoznać się z Culture Deckami innych firm i starać się skopiować ich wartości, misję i sposoby do działania do własnej firmy, ale już teraz Ci mówię, że to się nie uda. Dlaczego?

Jeśli za przygotowanym dokumentem nie idą działania to Twoje wartości są tylko martwymi zapisami, które nic nie wnoszą do działań pracowników i firmy. Zobacz jak Hootsuite poradził sobie z tą kwestią.

BSU to termin, który pozostał stałą częścią naszej kultury przez cały nasz hiper wzrost. Dlatego jest to idealny symbol, który oddaje kulturę i esencję naszej firmy.

Co to jest #BSU? Jest to coś, co wielu naszych nowych członków zespołu zastanawia. Niektórzy z nich korzystali z Google, kiedy po raz pierwszy zobaczyli ten zwrot.

B.S.U. jest akronimem słów „blow shit up”. W początkach Hootsuite, Ryan powszechnie go używał jako motywującą mantrę, aby wzbudzić entuzjazm ludzi nad tym, nad czym pracowali.

Hootsuite’s Manifesto
Pytania, które warto zadać
  • Co nas wyróżnia?
  • Czy nasze wartości to naprawdę rzeczy w które my wierzymy?
  • Czemu wierzymy w to co wierzymy?
https://www.slideshare.net/hootsuite/hootsuite-manifesto?

PRZYKŁAD WARTOŚCI – HOOTSUITE

  • Jesteśmy pracowici
  • Współpracujemy ze sobą
  • Jesteśmy pomysłowi
  • Bez ego
  • Innowacyjność to nasze drugie imię

KROK 5 – Pokaż jak Twoja kultura funkcjonuje w codziennym życiu pracownika

Valve Corporation jest amerykańskim producent gier komputerowych. Valve jest twórcą serii Half-Life oraz Counter-Strike.

Przygotowując swój dokument potanowili wykorzystać ilustracje postaci ze swoich gier, a sam Culture Deck stylizowany jest na starodawne czasopismo, co od razu pokazuje podejście firmy do sposobu, w jaki prezentują swoją artystyczną duszę.

Przechodząc przez kolejne kartki Hand Booka możemy przeczytać jak wygląda pierwszy dzień w pracy, jak rozumiane jest ryzyko, praca zespołu oraz codzienna organizacja.

Od razu widać, że taki dokument powstał od pasjonata gier dla pasjonata gier i to na pewno potrafi przyciągnąć odpowiednie osoby.

Pytania, które warto zadać
  • W jakich sytuacjach znajdują się pracownicy i jak powinni reagować?
  • Jak pracownicy powinni radzić sobie z ryzykiem?
https://steamcdn-a.akamaihd.net/apps/valve/Valve_NewEmployeeHandbook.pdf

PRZYKŁAD WARTOŚCI – valve

Ta książka nie dotyczy dodatkowych korzyści ani tego, jak skonfigurować stację roboczą, ani gdzie znaleźć kod źródłowy. Valve działa na pierwszy rzut oka w sposób sprzeczny z intuicją. Ten podręcznik dotyczy wyborów, które zamierzasz podjąć, i jak o nich myśleć. Głównie chodzi o to, jak nie wystraszyć się, teraz kiedy tu jesteś.

Valve

Podsumowanie

Przygotowanie Culture Booka, który będzie za sobą niósł wartości oraz stanie się znakiem gdzie zmierzamy, oraz jak chcemy tam dojść dzięki określonemu działaniu nie jest takie proste.

Wymaga świadomości tego, na czym nam naprawdę zależy oraz umiejętności wdrożenia w organizacji. Zacznij od szkicu, rozmawiaj z osobami w firmie oraz notuj swoje obserwacje.

Jeżeli nie wiesz, dokąd chcesz iść, nie ma znaczenia, którą drogą pójdziesz…

Lewis Carroll – Alicja w Krainie Czarów

Autor: Grzegorz Deszczka

IT Rekruter w WELOVEPEOPLE.PL 📽 Pomagam rekruterom zrozumieć specjalistów IT 🎓 Szukasz wiedzy oraz szkoleń z rekrutacji? Wejdź na 👉 SZKOLAREKRUTERA.PL 👁‍🗨 Vloger #REKRUTERZBRODA

Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments