馃幁 Jak w 5 Krokach Stworzy膰 Culture Deck, Kt贸ry Pomo偶e Ci Budowa膰 Firm臋 z Warto艣ciami (+5 Inspiruj膮cych Przyk艂ad贸w)

Dlaczego niekt贸re firmy nie maj膮 problemu z zatrudnieniem ludzi, a inne borykaj膮 si臋 ze znalezieniem odpowiednich os贸b, nawet gdy oferuj膮 atrakcyjne finanse?

Dlaczego jedne firmy potrafi膮 zatrzyma膰 u siebie pracownik贸w, d艂u偶ej ni偶 inne, a pracownicy ci膮gle czuj膮, 偶e s膮 znacz膮c膮 cz臋艣ci膮 zespo艂u, a nie tylko trybikiem w machinie?

Dlaczego cz臋艣膰 firm, potrafi jasno komunikowa膰 si臋 z klientami i zara偶a膰 ich swoj膮 wizj膮 i przekonywa膰 ich do swoich warto艣ci efektywniej ni偶 inne?

Zastanawiaj膮c si臋 nad tym, mo偶na doj艣膰 do wniosku, 偶e to w艂a艣nie kultura organizacji jest tym, co przyci膮ga nowe talenty do firmy, utrzymuje sta艂ych pracownik贸w oraz pozwala budowa膰 sie膰 zaufanych klient贸w.

Unikatowe podej艣cie oraz jasny cel i warto艣ci, kt贸re stoj膮 za przedsi臋biorstwem potrafi膮 rozbudzi膰 w kandydatach, pracownikach, ale te偶 klientach wyobra藕nie i da膰 im poczucie, 偶e robi膮 co艣 naprawd臋 wa偶nego i uczestnicz膮 w czym艣 co ma sens.

Culture Deck jest w艂a艣nie dokumentem, w kt贸rym opisane s膮 warto艣ci firmy, jej wizja oraz zasady, kt贸re panuj膮 w przedsi臋biorstwie. Dla pracownik贸w jest to drogowskaz co dla firmy si臋 liczy i w jaki spos贸b pracownik, mo偶e w tej kulturze si臋 odnale藕膰. Dla kandydat贸w i klient贸w to punkt odniesienia czy mamy podobne spojrzenie na 艣wiat.

Culture Deck jako drogowskaz dla firm, kt贸re chc膮 zaj艣膰 daleko!

W tym artykule przedstawi臋 Ci 5 krok贸w jak stworzy膰 Culture Deck dla Twojej firmy oraz poznasz przyk艂ady najciekawszych dokument贸w m.in. takich firm jak Netflix czy Spotify.


KROK 1 鈥 Okre艣l co jest Twoj膮 misj膮 i gdzie zmierzasz

Czy gdybym powiedzia艂 Ci, 偶e b臋dziesz pracowa膰 przy tworzeniu elektrycznego samochodu to czu艂by艣 ekscytacj臋? No mo偶e troch臋, ale w sumie coraz wi臋cej firm zaczyna to robi膰 i brak szerszego kontekstu mo偶e sprawi膰, 偶e nawet tak nowoczesny projekt nie staje si臋 dla Ciebie wyj膮tkowy.

Gdybym powiedzia艂 Ci, 偶e b臋dziesz pracowa膰 nad przyspieszeniem nadej艣cia zr贸wnowa偶onego transportu poprzez jak najszybsze wprowadzenie na rynek atrakcyjnych samochod贸w elektrycznych na masowy rynek, a wszystko to przy boku wizjonera Elona Muska.

To czy po takim opisie 藕renice nie rozszerzy艂yby Ci si臋 bardziej? 馃槈 Misja jest tym, co m贸wi, dlaczego Twoje firma istnieje, po co to wszystko? Jasna misja firmy sprawia, 偶e czujemy, 偶e to, co robimy ma sens i inni te偶 to czuj膮!

Pytania, kt贸re warto zada膰
  • Po co istnieje Twoje przedsi臋biorstwo?
  • Do czego d膮偶ysz?
  • Jak膮 warto艣膰 mo偶esz da膰 swoim klientom?
  • Jak rozpocz臋艂a si臋 Twoja firma?
  • W co wierzysz?
https://www.slideshare.net/reed2001/culture-1798664

PRZYK艁AD Warto艣ci – nETFLIX

  • Zach臋camy pracownik贸w do samodzielnego podejmowania decyzji
  • Udost臋pniamy informacje otwarcie, szeroko i celowo
  • Jeste艣my ze sob膮 wyj膮tkowo szczerzy
  • Zatrzymujemy tylko naszych wysoce skutecznych ludzi
  • Unikamy zasad

KROK 2 鈥 Zaprezentuj swoje warto艣ci, to one 艣wiadcz膮 o Twojej firmie

Je艣li ju偶 znasz swoj膮 misj臋 i wiesz dok膮d zmierzasz, to czas zastanowi膰 si臋 jakie warto艣ci s膮 Ci bliskie i okre艣li膰, w co wierzysz.

Cz臋sto dokonujemy wybor贸w, a dzi臋ki warto艣ciom mo偶emy dokonywa膰 tych, kt贸re s膮 w zgodzie z naszym podej艣ciem do 偶ycia i biznesu. To nasze warto艣ci determinuj膮 nasze dzia艂ania.

W firmie Zappos kluczow膮 warto艣ci膮 jest dostarczenie efektu WOW za po艣rednictwem us艂ugi. Dzia艂 obs艂ugi jest jednym z najwa偶niejszych dzia艂贸w w firmie, dlaczego tak i co sprawia, 偶e ten efekt jest osi膮gany?

Nie ma skrypt贸w do na艣ladowania, nie oczekuje si臋 sprzeda偶y produktu, nie ma limitu czasu rozm贸w ani nie okre艣la liczby po艂膮cze艅, kt贸re pracownik musi wykona膰 dziennie.聽Jedyny istotny wska藕nik?聽Jak szybko odbierane jest po艂膮czenie z klientem i jak szybko problem jest rozwi膮zywany.聽Dlatego ka偶dy pracownik jest uprawniony do robienia wszystkiego, co nale偶y zrobi膰, aby zadowoli膰 klienta.聽

Je艣li jedn膮 z naszych warto艣ci jest np. uczciwo艣膰, to nie b臋dziemy w 偶aden spos贸b stara膰 si臋 nagina膰 zasad, szuka膰 dr贸g na skr贸ty czy doprowadza膰 do sytuacji w kt贸rej, pojawiaj膮 si臋 niedom贸wienia. Warto艣ci buduj膮 Tw贸j kr臋gos艂up zachowa艅 pracownik贸w i dzia艂a艅 firmy.

Pytania, kt贸re warto zada膰
  • Czym kieruje si臋 Twoja firma, w stosunku do pracownik贸w i klient贸w?
  • Jakie cechy cenisz w nowych pracownikach?
  • Co dla Ciebie znaczy dobrze dzia艂aj膮ca firma?
https://www.zapposinsights.com/culture-book/digital-version

PRZYK艁AD WARTO艢CI – zAPPOS

  • Dostarczamy efekt WOW poprzez us艂ug臋
  • Tworzymy zabaw臋 i troch臋 dziwno艣ci
  • Jeste艣my odwa偶ni, kreatywni i otwarci
  • D膮偶ymy do wzrostu i uczenia si臋
  • Budujemy otwarte i uczciwe relacje
  • Budujemy pozytywny zesp贸艂 i ducha rodziny
  • B膮d藕 zdeterminowany i pokorny

KROK 3 鈥 Bad藕 transparentny i komunikuj si臋 ze swoimi pracownikami

Pracownicy s膮 tym, co tworzy ka偶dy biznes i komunikacja z nimi oraz okre艣lenie zasad pracy jednostki, jak i pracy zespo艂owej, oraz lidera ma wp艂yw na to, jak zadania s膮 wykonywane.

W swoim dokumencie staraj si臋 przedstawi膰 jakie zachowania s膮 istotne i nagradzane oraz okre艣l, kt贸re s膮 nieakceptowalne. Struktury zespo艂贸w oraz funkcje lider贸w maj膮 r贸wnie偶 du偶y wp艂yw na to, jak pracownicy dzia艂aj膮. Poni偶ej kr贸tki opis jak wygl膮da to w Spotify.

Zespo艂y – tak zwane dru偶yny – zazwyczaj maj膮 mniej ni偶 8 os贸b.聽Ponosz膮 ca艂kowit膮 odpowiedzialno艣膰 za obs艂ugiwany system, od projektu po konserwacj臋 i obs艂ug臋.聽Ka偶da dru偶yna ma d艂ugoterminow膮 misj臋.聽Dru偶yny decyduj膮, co zbudowa膰, jak zbudowa膰 i jak wsp贸艂pracowa膰.聽Jest to w granicach zwi膮zanych z misj膮, strategi膮 i celami kr贸tkoterminowymi.

Autonomia ma na celu szybsze podejmowanie decyzji, poniewa偶 s膮 one podejmowane lokalnie, a nie poprzez zdarzenia zarz膮dzania lub dostosowania.聽Pomaga r贸wnie偶 zminimalizowa膰 zale偶no艣ci i przekazywanie.聽Wiedza, na czym nale偶y si臋 skupi膰, wynika ze strategii produktu i priorytet贸w firmy.聽Dru偶yny powinny by膰 lu藕no po艂膮czone, ale 艣ci艣le dopasowane. Liderzy koncentruj膮 si臋 na tym, jakie problemy rozwi膮za膰, zespo艂y wymy艣laj膮, w jaki spos贸b.

Willem-Jan Ageling
Pytania, kt贸re warto zada膰
  • Co oznacza dla Was sukces?
  • Jak jest rola lider贸w?
  • Okre艣l co rozumiesz przez wzorow膮 prac臋 zespo艂ow膮?
  • Jakie zachowania pracownik贸w s膮 nagradzane np. awanse?
  • Jakie zachowania s膮 nieakceptowalne i co robi膰 jak si臋 pojawi膮?
https://www.slideshare.net/kevingoldsmith/building-a-strong-engineering-culture-my-talk-from-bbc-develop-2013

PRZYK艁AD WARTO艢CI – spotify

  • Rzeczy s膮 sko艅czone
  • Robimy je bardzo dobrze
  • Ludzie s膮 szcz臋艣liwi
  • Liderzy udzielaj膮 wskaz贸wek i pokazuj膮 drogi wyj艣cia
  • 艢wi臋tujemy sukcesy
  • Pora偶ka s艂u偶y nam jako spos贸b na nauk臋

KROK 4 鈥 Nie kopiuj kultury innych firm

艁atwo jest zapozna膰 si臋 z Culture Deckami innych firm i stara膰 si臋 skopiowa膰 ich warto艣ci, misj臋 i sposoby do dzia艂ania do w艂asnej firmy, ale ju偶 teraz Ci m贸wi臋, 偶e to si臋 nie uda. Dlaczego?

Je艣li za przygotowanym dokumentem nie id膮 dzia艂ania to Twoje warto艣ci s膮 tylko martwymi zapisami, kt贸re nic nie wnosz膮 do dzia艂a艅 pracownik贸w i firmy. Zobacz jak Hootsuite poradzi艂 sobie z t膮 kwesti膮.

BSU to termin, kt贸ry pozosta艂 sta艂膮 cz臋艣ci膮 naszej kultury przez ca艂y nasz hiper wzrost. Dlatego jest to idealny symbol, kt贸ry oddaje kultur臋 i esencj臋 naszej firmy.

Co to jest #BSU? Jest to co艣, co wielu naszych nowych cz艂onk贸w zespo艂u zastanawia. Niekt贸rzy z nich korzystali z Google, kiedy po raz pierwszy zobaczyli ten zwrot.

B.S.U. jest akronimem s艂贸w 鈥瀊low shit up鈥. W pocz膮tkach Hootsuite, Ryan powszechnie go u偶ywa艂 jako motywuj膮c膮 mantr臋, aby wzbudzi膰 entuzjazm ludzi nad tym, nad czym pracowali.

Hootsuite鈥檚 Manifesto
Pytania, kt贸re warto zada膰
  • Co nas wyr贸偶nia?
  • Czy nasze warto艣ci to naprawd臋 rzeczy w kt贸re my wierzymy?
  • Czemu wierzymy w to co wierzymy?
https://www.slideshare.net/hootsuite/hootsuite-manifesto?

PRZYK艁AD WARTO艢CI – HOOTSUITE

  • Jeste艣my pracowici
  • Wsp贸艂pracujemy ze sob膮
  • Jeste艣my pomys艂owi
  • Bez ego
  • Innowacyjno艣膰 to nasze drugie imi臋

KROK 5 鈥 Poka偶 jak Twoja kultura funkcjonuje w codziennym 偶yciu pracownika

Valve Corporation jest ameryka艅skim producent gier komputerowych. Valve jest tw贸rc膮 serii Half-Life oraz Counter-Strike.

Przygotowuj膮c sw贸j dokument potanowili wykorzysta膰 ilustracje postaci ze swoich gier, a sam Culture Deck stylizowany jest na starodawne czasopismo, co od razu pokazuje podej艣cie firmy do sposobu, w jaki prezentuj膮 swoj膮 artystyczn膮 dusz臋.

Przechodz膮c przez kolejne kartki Hand Booka mo偶emy przeczyta膰 jak wygl膮da pierwszy dzie艅 w pracy, jak rozumiane jest ryzyko, praca zespo艂u oraz codzienna organizacja.

Od razu wida膰, 偶e taki dokument powsta艂 od pasjonata gier dla pasjonata gier i to na pewno potrafi przyci膮gn膮膰 odpowiednie osoby.

Pytania, kt贸re warto zada膰
  • W jakich sytuacjach znajduj膮 si臋 pracownicy i jak powinni reagowa膰?
  • Jak pracownicy powinni radzi膰 sobie z ryzykiem?
https://steamcdn-a.akamaihd.net/apps/valve/Valve_NewEmployeeHandbook.pdf

PRZYK艁AD WARTO艢CI – valve

Ta ksi膮偶ka nie dotyczy dodatkowych korzy艣ci ani tego, jak skonfigurowa膰 stacj臋 robocz膮, ani gdzie znale藕膰 kod 藕r贸d艂owy.聽Valve dzia艂a na pierwszy rzut oka w spos贸b sprzeczny z intuicj膮.聽Ten podr臋cznik dotyczy wybor贸w, kt贸re zamierzasz podj膮膰, i jak o nich my艣le膰.聽G艂贸wnie chodzi o to, jak nie wystraszy膰 si臋, teraz kiedy tu jeste艣.

Valve

Podsumowanie

Przygotowanie Culture Booka, kt贸ry b臋dzie za sob膮 ni贸s艂 warto艣ci oraz stanie si臋 znakiem gdzie zmierzamy, oraz jak chcemy tam doj艣膰 dzi臋ki okre艣lonemu dzia艂aniu nie jest takie proste.

Wymaga 艣wiadomo艣ci tego, na czym nam naprawd臋 zale偶y oraz umiej臋tno艣ci wdro偶enia w organizacji. Zacznij od szkicu, rozmawiaj z osobami w firmie oraz notuj swoje obserwacje.

Je偶eli nie wiesz, dok膮d chcesz i艣膰, nie ma znaczenia, kt贸r膮 drog膮 p贸jdziesz…

Lewis Carroll – Alicja w Krainie Czar贸w

Autor: Grzegorz Deszczka

IT Rekruter w WELOVEPEOPLE.PL 馃摻 Pomagam rekruterom zrozumie膰 specjalist贸w IT 馃帗 Szukasz wiedzy oraz szkole艅 z rekrutacji? Wejd藕 na 馃憠 SZKOLAREKRUTERA.PL 馃憗鈥嶐煑 Vloger #REKRUTERZBRODA